Audi A3 patří bez diskuse mezi nejznámější a nejúspěšnější modely automobilky, která je stejně jako například naše Škoda členem Volkswagen Group. To má za následek, že Audi A3 sdílí základ a díky tomu i většinu technických prvků například s Audi TT, Golfem, ale i Škoda Octavia je postavena na těchto komponentech. Na trhu se Audi A3 objevila v roce 1996 jako německá reakce na nárůst oblíbenosti malých kompaktních aut, které se mohou u některých verzí pyšnit i sportovními ambicemi. Pochopitelně se to Audi A3 (vzhledem ke jménu této automobilky a jejímu již tradičnímu mistrnému zpracování) povedlo a dnes je tak stálicí na trhu s malými vozy.

První generace Audi A3

Jak už bylo řečeno, tak první generace Audi A3 se objevila v roce 1996 (nesla modelové označení 8L) a v podstatě navazovala na Audi 50, která byla do té doby posledním vozem, kterým se Audi v tomto segmentu trhu prezentovalo. Bez pochyby se jednalo o úspěch a to jak v Evropě, tak především v Jižní Americe. Vyráběna byla až do roku 2003 a za tu dobu měla mnoho motorů respektive jejich úprav. Úpravy neminuly ani převodovky, které byly původně manuální, ale v posledních modelech Audi A3 první generace se objevovaly i ty automatické. Zpět k motorům, ty byly jak benzinové, tak dieselové. Benzíny nabízely poměrně malý rozptyl od 1.6l do 1.8l, ale na druhou stranu celkem hodně modelů, když ten nejslabší nabízel 100 koní a ten nejsilnější až 222. Naftové byly pouze čtyři a všechny měly kapacitu 1.9l s výkonem od 89 do 128 koní.

Druhá generace Audi A3

Další modelová řada Audi A3 s označením 8P se objevila v roce 2003 a jednalo se o třídveřový hatchback. O rok později pak přišel pětidvéřový Sportback s označením 8PA a v roce 2008 dokonce kabriolet; všechny modely jsou dnes pochopitelně v prodeji. Jednalo se o klasickou druhou generaci, takže současné A3 mají oproti předchůdcům změněno prakticky vše, co šlo. Zajímavostí je, že verze Sportback dokonce zaútočila na americký trh a celkem se uchytila. Co se týče motorů, nabídka je ohromná od ekonomických naftových k těm velkoobjemovým, ale i benzinové motory vám nabídnou úsporné varianty, nicméně ty sportovní jsou také velmi oblíbené.

Jak Audi A3, tak Audi S3, které z ní přímo vyhází, prošly v roce 2008 mnoha změnami, při takzvaných „revizích“, jak zní v překladu originální název. Nejdůležitějšími odlišnostmi jsou design, který je výrazně agresivnější, ale Audi A3 také získala dvojspojkovou automatickou převodovku, světla pro denní svícení apod. Objevil se navíc i Sportback pro S3, který v USA opět zabodoval.