Pokud bychom chtěli BMW X5 zařadit do některé z velkého počtu kategorií, dá se s trochou nadsázky říct, že si vytvořilo v podstatě vlastní – SAV (Sport Activity Vehicle). Toto zařazení má zdůraznit, že BMW X5 není pouze velkým SUV, které se dokáže uplatnit mimo silnice, ale že právě i na silnicích může být velmi příjemným dopravním prostředkem. Na druhou stranu právě kvůli tomuto je BMW X5 vcelku kritizováno, protože v terénu ho specialisté na tuto disciplínu překonají a na silnici není vzhledem ke svým rozměrům tak perfektní. Bez debat ale zůstává, že je BMW X5 luxusním vozem, který má svá pozitiva, nabízí velmi výkonné motory a mistrné zpracování, které je pro BMW typické.

BMW X5 první generace

První BMW X5 se objevilo v roce 1999 a vycházelo v zásadě z BMW E53. Mělo už některé typické prvky, které má tento model i dnes a to především pohon na všechna čtyři kola, ale stále mělo manuální převodovku. Zajímavostí je, že toto první BMW X5 bylo vytvořeno v době, kdy bavorská automobilka ještě vlastnila Land Rover, a tak není náhoda, že BMW X5 má spoustu prvků a technických komponentů společných s Range Roverem. Pokud vlastníte model z této první generace, je vzhledem k moderním technologiím, kterými se BMW pyšní, také možné, vylepšit staré BMW X5 na nové, které se vyrábí od roku 2006.
Co se týče motorů BMW X5 první generace, základem byly třílitrové motory s výkonem 225 u benzínové a 218 koní u dieselové varianty. Silnější jsou pak motory, které atakují hranici pětilitrových objemů, přičemž nejsilnější 4.8l má výkon až 355 koňských sil. To je jeden z důvodů, proč BMW argumentuje, že model X5 nemůže být s takhle silnými motory pouze klasickým SUV.

BMW X5 druhé generace

Jak už bylo řečeno, druhá modelová řada BMW X5 se objevila v roce 2006, vycházela z modelu E70 a odmítla zařazení jinam než do kategorie SAV, o které už také byla zmínka. Jako vůbec první model v historii BMW nabídlo i volitelnou možnost přidat třetí řadu sedadel. Pokud bychom se zaměřili na změny oproti původnímu BMW X5, je to pochopitelně design jak exteriéru, tak interiéru, ale i bezpečnostní prvky apod. Bez změn samozřejmě nemohla být ani nabídka motorů. BMW X5, které je v současnosti v prodeji, nabízí motory od 3litrových s výkonem 260 koňských sil, které jsou nejslabší, až po 4.4l V8 s dvojitým turbem, které vám nabídnou 555 koní. Na výběr máte pochopitelně jak z benzínů, tak z dieselů, a co se týče převodovky, tak ta je vždycky automatická a buď šestistupňová, nebo osmi.
Nástupce tohoto BMW X5 (tedy třetí generaci) se očekává v půlce roku 2010, kdy bude představena v Británii. Její cena se bude pohybovat okolo 1,3 milionu korun u klasické verze a na hranici jedna a půl milionu pro M sportovní verzi.