Představovat Citroën Xsara je do jisté míry vcelku zbytečné, protože se jedná o vozidlo, které je v Evropě už notoricky známé. Ve výrobě bylo od roku 1997 do roku 2006 a stejně jako jeho předchůdce bylo postaveno vlastně na základech Peugeotu 306. Citroën Xsara přišel na trh v několika úpravách; první bylo Coupé, které existovalo třídveřové, pětidvéřový byl klasický hatchback, a pak tu bylo ještě kombi, které Citroën označil jako Break.

Citroën Xsara první generace

Jak už bylo řečeno, Citroën Xsara se na trhu poprvé objevil v roce 1997 a přišel s poměrně širokou nabídkou motorizací. Ty benzinové zahrnovaly objemy od 1.4l až po dvoulitry, pokud bychom se bavili o výkonu, tak nejslabší Citroën Xsara s benzinovým motorem byl poháněn silou 74 koní, naopak ten nejsilnější dosahoval až 164 koňských sil. Citroën Xsara měl samozřejmě k dispozici i naftové motory a zajímavostí je, že tou nejslabší byla varianta s obsahem 1.9l (výkon 67 koňských sil), nejsilnější dvoulitrový turbodiesel s 89 koňmi – poměrně rozdíl, když to porovnáte s benzíny.

Citroën Xsara druhé generace

Citroën Xsara prošel faceliftem a dalšími drobnými úpravami v roce 2000. Hlavní změny se týkaly především bezpečnostních prvků, nastavení podvozku pro lepší jízdní vlastnosti, přední masky vozu a drobné změny byly provedeny i v interiéru. Pokud byste dnes hledali Citroën Xsara například v bazaru, pravděpodobně budete vybírat z těchto motorizací – benzínové 1.4l, 1.6l nebo 2.0l a naftové 1.9l nebo 2.0l. Celkově nejslabším je naftový 1.9l s výkonem 68 koňských sil (v praxi jsou na trhu dva, když ten druhý má o tři koně víc). Nejsilnější je pochopitelně benzínový dvoulitr, který má koní 135.
V souvislosti s druhou generací Citroënu Xsara je dobré zmínit ještě jeho mladšího sourozence, kterým je Citroën Xsara Picasso. Na trhu se tento model objevil prakticky až po roce 2000 a byl jasnou reakcí na konkurenční Renault Scénic, který v té době dominoval ve třídě kompaktních MPV. Výsledky byly bez pochyby oslnivé, protože především v Británii a Francii Citroën Xsara Picasso konkurenční Renault úplně převálcoval a stal se nejprodávanějším vozidlem své třídy. Dnes už je ale jeho prodej v Británii a Francii ukončen a prodává se pouze v Egyptě a Brazílii.

Citroën Xsara WRC

Když se řekne Citroën Xsara, rozhodně se nesmí zapomenout na jeho WRC verzi, která se stala vůbec jednou z nejúspěšnějších v tomto sportu. Za jejím úspěchem stojí pochopitelně výborné zpracování a nastavení všech součástí, ale velkou část nese i Sébastien Loeb, který dovedl Citroën Xsara WRC k 28 vítězstvím a to nejsou jediné triumfy tohoto skvělého rallye vozu.