Fiat Stilo je klasickým zástupcem malých vozů, který se ve všech směrech urputně snaží konkurovat nadvládě Volkswagen Group v tomto segmentu trhu. Na jednu stranu kombinuje typické rysy těchto malých vozů, na druhou je Fiat Stilo plný i jisté dynamiky a vervy, která je pro italské automobilky tak typická. Na trhu se tento prcek objevil v roce 2001 jako nástupce veleúspěšného Fiatu Bravo a to hned ve dvou verzích – tří a pětidvéřové. On již zmíněný rok 2001 je trochu diskutabilní, protože hlavním odběratelem starého Brava byl brazilský trh, kde se těšil velké oblibě, a tam Fiat Stilo dorazil až v roce 2003. I když není historie zas tak zajímavá, tak u tohohle automobilu je tomu jinak, a proto ještě přidám rok 2007, kdy přišlo nové Bravo a Fiat Stilo tak byl odsunut z výrobních linek v Evropě a dnes se vyrábí už pouze v Brazílii. Zajímavostí je Fiat Stilo MultiVagon, který je vlastně pětidvéřovým kombi.

Fiat Stilo a jeho typické rysy

Co se týče těch úplně základních rysů, tak ty už byly zmíněny v úvodu, proto se v této části zaměříme spíš na technické fakty, kterými se Fiat Stilo prezentuje, respektive prezentoval v době své „evropské kariéry“. Motory, se kterými byl Fiat Stilo nejčastěji prodáván, jsou prakticky pouze dva. V první řadě je to benzínový 1.3l velký motor s výkonem 80 koní, který mají i některé Lancie, ale také druhá varianta 1.6l se 131 koňmi. První zmíněný motor měl šestistupňovou manuální převodovku, ten druhý pak pouze pětistupňovou. Ostatní benzinové motory jako 1.8l nebo 2.4l už jsou na silnicích velmi vzácné. Fiat Stilo se prodával také se čtyřmi naftovými variantami, které měly obsah 1.9 JTD a 115, 120, 130 nebo 150 koní.

Pokud bychom se podívali na hodnocení, které Fiat Stilo po svém uvedení získal, budou hodně rozporuplná. Na jednu stranu byly velmi pozitivně hodnoceny jeho brzdy a jízdní vlastnosti – především vynikající nastavení podvozku, na druhou stranu hlavně jeho design, na kterém jsou evidentní německé rysy, nezaujal. Doslova si Fiat Stilo podřízl větev tím, že měl jakožto malé auto velmi vysokou spotřebu u všech motorů, což mělo prakticky za přímý následek fakt, že byl v již zmíněném roce 2007 nahrazen novým Fiatem Bravo.

Fiat Stilo v Jižní Americe

Je paradoxní, že Evropané Fiat Stilo prakticky ihned po svém vstupu na trh odsoudili, řečeno s trochou nadsázky, nicméně Jihoameričané si ho zamilovali. V lehce upravené verzi se hlavně v Brazílii prodává dodnes a můžeme se jen dohadovat, jak je možné, že existují na Fiat Stilo tak rozporuplné názory. Faktem ale zůstává, že Jižní Amerika má toto auto ráda, existují mnohé úpravy speciálně pro tento trh – verze nazvaná Michael Schumacher, Attractive apod., nicméně Evropa Fiat Stilo rozhodně neocenila.