Škoda Fabia, pro Čechy auto notoricky známé, z pohledu světa jedno z těch v současnosti vůbec nejprodávanějších. Právě Škoda Fabia a Octavia mohou za ohromné výdělky, kterými se dnes může tato mladoboleslavská automobilka pyšnit. Když bychom vzali základní parametry, tak Škoda Fabia spadá do kategorie supermini a ve výrobě nahradila v roce 2001 populární Felicii (pro upřesnění, Fabia se vyráběla v menším množství už od roku 1999, nicméně až rok 2001 je označován za její hlavní nástup na trh). V prodeji je pochopitelně i dnes a to jak ve verzích hatchback a sedan, tak možná nejpopulárnější je Škoda Fabia kombi. Není tajemstvím, že vzhledem ke koncernu Volkswagen Group, do kterého Škoda spadá, je Fabia postavena na základu Volkswagenu Polo.

První Škoda Fabia

Jak už bylo řečeno v úvodu, první Škoda Fabia vyjela z továrny v roce 1999 a konkrétně tato první generace se prodávala do roku 2007. Nesla vlastní označení 6Y a základ sdílela tedy s Polem, ale ještě i s Ibizou. Už tato edice Fabie, i když je pravdou, že ta následující byla v tomto směru mnohem úspěšnější, se prosadila po světě a například byla několikrát vyhlášena autem roku v Srbsku a ono se dá o celém Balkánu mluvit jako o jejím dobrém odbytišti. Když se podíváme na motory, je jasně vidět, že Škoda Fabia chtěla zaujmout jak zákazníky, kteří hledají malý vůz do města, tak cestovatele, kteří nechtějí moc utrácet. Právě proto začíná dostupná motorizace už na objemu 1.0l a 50 koních (i když je pravda, že v prodeji byl tento motor pouze něco přes rok), ale končí na dieselu 1.9 TDi, který nabídne 129 koňských sil. Jak je pro Škodovku typické, na výběr bylo z opravdu velkého počtu jak benzinových, tak naftových motorů.

Zajímavou edicí byla Škoda Fabia vRS, která se objevila v roce 2003 jako vůbec první výhradně dieselový sportovní hatchback a především v západní Evropě sbírala prestižní ocenění. Mohla za to šestistupňová převodovka, 130 koní, ale zároveň spotřeba pouze okolo pěti litrů.

Současná Škoda Fabia

Škoda Fabia, která je dnes v prodeji, byla poprvé představena v roce 2007 a výrazně se prosadila po celém světě – Čína, Indie atd. Je pravda, že na těchto trzích byla vždy dost utlačována Octavií, nicméně svá čísla si získala. Její označení je 5J a co se týče motorů, opět je tu ohromná nabídka. Nejslabším motorem je benzinový 1.2 HTP s 59 koňmi a z hlediska objemu je největší motor 1.9 TDi se 103 koňmi. Na druhou stranu ohromnou pozornost budí benzinové motory 1.4 TSi, které jsou k dispozici od roku 2010, a které i s takto malým objemem dosahují výkonu 177 koní. I tato Škoda Fabia už má svůj RS model s automatickou DSG převodovkou a obvykle právě tímto motorem.