Škoda Favorit je prakticky legendou v portfoliu naší automobilky. Vzhledem k tomu, že už se pochopitelně nevyrábí, bude se v tomto článku jednat o takovou sondu do historie automobilu, který před zhruba patnácti lety válcoval prodejní žebříčky. Škoda Favorit se na trhu objevil v roce 1987 a ve výrobě byl osm let. Jednalo se o vůbec první automobil v historii, kterému Škoda dala motor dopředu a vybavila ho náhonem předních kol. Jeho předchůdci (především Škoda 130 a 135) měli všichni náhony vzadu. Je také notoricky známé, že na trhu byl Škoda Favorit ve dvou verzích a to 135 a 136. Jak už je u Škodovek zvykem, i zde byl název modelu vypůjčen z některého předchůdce a v tomto případě byl originální Škoda Favorit luxusní limuzínou, která výrobní linky opouštěla ve 30. letech.

Škoda Favorit a jeho modely

Základem veškerého prodeje byl pochopitelně klasický Škoda Favorit jakožto pětidvéřový hatchback, který přišel na trh jako malé rodinné auto. Nutno dodat, že i když to dnes může být lehce úsměvné, že takovéto malé auto bylo vyráběno pro rodiny, ve své době byl Škoda Favorit vůbec nejprodávanějším vozidlem ve střední Evropě a ohromně se proslavil i po celé Jižní Americe, v Rusku atd. Když se podíváme dál, můžeme s trochou nadsázky říct, že Škoda Favorit dost výrazně vyšlapal cestu svému následovníkovi, úspěšné Felicii.

Na trhu byly ale i další varianty. Samozřejmě tu bylo pětidvéřové kombi, které se u nás prodávalo jako Škoda Forman, ale například v Británii jako Favorit Estate. V roce 1991 se dokonce objevil i Škoda Favorit Pick-up. Velký vliv na další úpravy tohoto populárního vozidla mělo spojení s Volkswagen Group, které přineslo nové motory, úpravy bezpečnostních prvků, ale také další čistě technická vylepšení, která popularitu dále navyšovala. Objevily se například Škoda Favorit Black Line, Silver Line apod., což byly jakési omezené edice, které se vždy něčím lehce lišily od originálu.

Motory Škoda Favorit

Tato část už dnes bude znít opravdu celkem směšně, ale je rozhodně zajímavé, že automobil s takovými motory byl na špičce prodejnosti ve své době, a i dnes, pokud byste se podívali, jakých aut u nás nejvíce jezdí, Škoda Favorit bude druhý hned za Felicií. Verze Škoda Favorit 135 nabízela čtyři motory s obsahem 1.3l a s výkonem 54, 54, 57 a 58 koňských sil. Stejné obsahy nabízel i Škoda Favorit 136, nicméně pouze ve třech variantách s vyššími výkony, konkrétně 63, 68 a 68 koní. Všechny byly pochopitelně benzínové.

Na závěr ještě dodám jednu zajímavost ohledně motoristického sportu. Škoda Favorit s drobnými úpravami totiž soutěžil i v rallye a to s dvoulitrovou konkurencí, kde bral hned několik vítězství a stal se také celkem populárním. Tuto o poznání silnější třídu, když sám soutěžil s motorem pouze 1.3l, dokonce několikrát absolutně ovládl.