Energetické štítky jsou dnes součástí celé řady výrobků, a to hlavně s cílem pomoci spotřebiteli ve výběru toho správného produktu. Tyto štítky se nyní dostaly i na pneumatiky, kde mají taktéž především pomoci. Pokud bychom si měli shrnout, co vlastně obsahují, potom je to informace o valivém odporu, informace o hlučnosti, a dále také informace o přilnavosti vozidla na vodě. Na první pohled poměrně zajímavý souhrn informací, ale na ten druhý vypovídá o celkové bezpečnosti pouze jeden údaj.

Co nám konkrétní hodnoty vlastně říkají?

Pneumatika

Pneumatika

Pokud bychom se zaměřili na uvedení hlučnosti, tak ta má vliv především na komfort samotné jízdy. Na druhou stranu je zde i řada dalších faktorů, jako samotný vůz, který dokáže hluk také velmi dobře odizolovat. Druhým ukazatelem, které mají letní pneu na svých štítcích, je právě valivý odpor. Ten má přímý vliv na spotřebu. I zde máme druhou stranu mince, jelikož na ni má vliv také špatné nahuštění pneumatik, tudíž i s těmi nejlepšími můžeme mít spotřebu větší, než u pneumatik s o něco horšími vlastnostmi – tedy podle štítku.

To nejdůležitější – přilnavost na vodě

A nyní se již dostáváme k tomu nejdůležitějšími ukazateli, který by nás měl při výběru vést. Tedy měl by nás vést v případě, že by byl objektivní – což bohužel není. V minulosti provedené testy totiž prokázaly, že v téměř 53 % se data získaná nezávislým testem, lišila od těch, která byla uvedena na energetickém štítku. To tak jasně ukazuje, že i ten nejdůležitější údaj nám je vlastně k ničemu, jelikož ne vždy je pravdivý.

Jak je to možné?

Důvod toho je samozřejmě více než jednoduchý. Ačkoliv jsou energetické štítky nutností, není stanovena žádná centrální zkušebna, která by testy prováděla, a údaje vyhodnocovala. Každý výrobce se tak může obrátit na jím vybranou akreditovanou zkušebnu, a každý výrobce může dané testy realizovat i sám, pokud k tomu má potřebné podmínky. To už doslova svádí k tomu, si nějakou tu hodnotu lehce přikrášlit, aby se pneumatika mohla přehoupnout do lepší kategorie, a tím vzbudila větší zájem kupujících.

A jak tedy vybírat správně?

Paradoxně nám k tomu pomohou zase testy, ale již ty nezávislé. Tyto pořádá nejenom řada prestižních automobilových časopisů, ale i různé zahraniční autokluby. Všechny testované pneumatiky jsou zkoušeny ve stejných podmínkách, a vzájemným porovnáním se tak mohou postupně řadit na žebříčku kvality. A pokud i vy pneumatiky vybíráte, zohledněte raději právě tyto testy pneumatik, kde je zaručeno, že výsledky nebudou ničím zkresleny, a dané vlastnosti jsou skutečně takové, kterých dané pneumatika dosáhne v reálných situacích. Ty totiž mohou čekat na našich, ale i zahraničních silnicích právě vás, a tak je dobré být připraven. A proč? Třeba proto, že řada pneumatik se může lišit délkou brzdné dráhy na mokru až o 15 metrů!