Kdo by řekl, že právě automobilka Citroëm přišla s jedním z nejpřevratnějších automobilů všech dob. Když se totiž přesuneme v čase do roku 1955 na autosalon v Paříži, tak právě zde byl poprvé veřejnosti představen Citroën DS. Zrovna probíhá poválečné období, ale i přesto se hned první den prodalo 12 000 kusů tohoto vozu. Jak je to možné? Citroën DS byl totiž doslova přeplněn převratnou technikou.

Pracoval na něm sochař a letecký inženýr

Tento vůz je dokonalým spojením technické propracovanosti a nádherného vzhledu. Aby taky ne, když na něm pracoval italský sochař Flaminio Bertone a letecký inženýr André Lefébvre. Ještě je potřeba zmínit jméno Paul Maghés, který pracoval na onom pneumatickém podvozku. Společně se pustili do tohoto ambiciózního projektu. A je nutno říct, že do toho šli naplno. Předvedli nejen známý čtyřdveřový sedan, ale také verze combi a kabriolet. Poslední zmíněný se vyráběl pouze mezi roky 1958 a 1963. Tyto verze jsou často používány pro renovace veteránů, jelikož jsou velice ceněné.

Citroën DS byl technický zázrak

Jedním z nejzajímavějších prvků výbavy byly světlomety spojené s řízením. Zní to poměrně podivně ale jedná se o funkci natáčení světlometů v zatáčkách, aby měl řidič neustále co nejlepší výhled. Natočit se dokonce mohly až do 80 stupňů. Celý vůz na silnici dokonale vyrovnával samonivelační podvozek, aby byl zážitek z jízdy co možná nejvíce příjemný. Myslelo se i na bezpečí posádky. Citroën DS tak dostal jako první sériově vyráběný vůz na světě kotoučové brzdy na obou nápravách.

Citroën DS

Problémem byl malý výkon

Problémem tohoto Citroënu byla poddimenzovaná pohonná jednotka. První motor byl z vozu Traction-Avant s rokem výroby 1934. V šedesátých letech naštěstí přišel 1.9 litr o výkonu 75 koní. Přes automatickou převodovku se výkon přenášel na přední nápravu se širším rozvorem a většími pneumatikami, aby se předcházelo nedotáčivosti. V roce 1972 se dokonce pod kapotu dostal 2.3 litr.